Minigraver Yanmar ViO17 voldoet probleemloos aan die kwalificaties. Als Zero Tail Swing kan hij op de meest lastige plekken worden ingezet.
Tekst Pieter de Mos | Beeld Yanmar
Bedrijfsgewicht 1795 kg (in canopy-uitvoering); minimale breedte 950 mm; netto motorvermogen 10,1 kW met maximaal koppel van 52 Nm; het van Yanmar bekende ViPPS hydraulisch systeem met drie hoofdpompen en een totaal maximaal debiet van 48,4 l/min biedt een optimale combinatie van snelheid, vermogen, soepelheid en balans. Het zijn gegevens waar heel wat machinisten van smullen.
Zijn Zero Tail Swing in combinatie met zijn compacte maten maken hem ideaal voor werkzaamheden op lastig te bereiken plekken. Noch het contragewicht, noch het voorste gedeelte van het bovenframe is breder dan de rupsbanden. Het voorste gedeelte is zo ontworpen, dat het niet kan overhangen; dat levert de ViO17 een zeer kleine draaicirkel op. Het bovenframe van de machine zwenkt dus altijd binnen de breedte van de rupsbanden, waardoor de machinist zich kan concentreren op het werk zonder zich zorgen te hoeven maken over schade.
Afleveren op meerdere werkplekken per dag is voor de compacte ViO17 geen enkele probleem, hetgeen hem ook in de verhuur aantrekkelijk maakt. Door zijn transportgewicht van nog geen 1,7 ton en het praktisch ontwerp, is de minigraver gemakkelijk te transporteren op een aanhanger of kleine trailer. Dat kan inclusief een drietal bakken en overige accessoires/uitrustingstukken, zolang het totale transportgewicht maar onder de 2 ton blijft. De grote bevestigingspunten op het blad zijn, voor veilig vastsjorren, gemakkelijk toegankelijk. En door de minimale breedte over de rupsen van 950 mm, zijn ook private tuinen over smalle paden goed te bereiken.
De ViO17 is standaard uitgerust met een variabel onderstel, dat eenvoudig kan worden uitgeschoven of ingeschoven door een hendel te bedienen. Op de werkplek doet de compactheid niets af aan zijn stabiliteit, want het rupsonderstel is uitschuifbaar tot maar liefs 1280 mm. Het dozerblad is daarop aangepast: de scharnierende bladverlengingen zijn permanent aan het blad bevestigd. Hierdoor is er geen gereedschap nodig om snel van positie te veranderen en is er aansluitend geen risico op het verlies van die bladverlengingen. Ook de optimale gewichtsverdeling draagt bij tot de stabiliteit bij graaf- en laadactiviteiten.
Kijken we naar de graafcapaciteiten van de ViO17, dan zien we cijfers die passen bij zwaardere machines. Zo is de maximale storthoogte 2630 mm en de maximale snijhoogte zelfs 3690 mm. Horizontaal ligt het maximale graafbereik op 3810 mm. Interessant bij deze 1,7 tonner is de forse graafdiepte: met neergelaten blad is het maximum 2310 mm. Daarbij ligt het graafvermogen op de arm bij 8,5 kN en op de bak zelfs bij 15,2 kN. De rijsnelheid is 2,1 of 4,3 km/uur en de maximale hellinghoek bedraagt 30 graden. Om schade tijdens het werken te voorkomen, worden alle cilinderbuizen en -stangen op giek en arm beschermd door meeverend plaatstaal en hebben de (hydrauliek)slangen slijtbestendige mantels.
De prestaties worden geleverd door een 3TNV70-XBV diesel van eigen makelij. Deze zuinige en robuuste motor voldoet aan de geldende EN-normen. Hij heeft indirecte inspuiting, een waterscheider en een hydraulische oliemeter. De derde hydraulische circuitlijn naar het uiteinde van de arm levert 30,8 liter per minuut.
Veiligheid bij het werken met en rond de machine heeft prioriteit. De ViO17 beschikt over een ROPS/FOPS/TOPS-dak, met een brede en gemakkelijke toegang aan beide zijden. De bediening is daarvoor ingericht, met een goed doordachte positie van joysticks, armleuningen en rijhendels met pedalen. Voor het gebruik van de krachtafnemer-hulplijn en de giek-offset zijn afzonderlijke pedalen voorzien. De geveerde stoel is comfortabel en meervoudig verstelbaar. De halogeen werklamp onder de giek zorgt voor goed zicht in ochtend- en avonduren en bij mindere weersomstandigheden. De afschermingen aan achter- en zijkant, het paneel onder de stoel en de verwijderbare vloer bieden directe toegang tot diverse onderhoudspunten.
De onderhoudsfrequentie is normaal voor dit type machine: voor verversen van de motorolie en vervanging van de filters staat 500 uur.Vernieuwen van de hydraulische olie is na circa 1000 uur nodig en bij de koelvloeistof na 2000 uur.