Onder invloed van de coronapandemie werd de 30ste editie van GrootGroenPlus, de internationale vakbeurs voor de boomkwekerij, digitaal gehouden. Van 30 september tot en met 2 oktober stelden maar liefst 156 deelnemers hun bedrijven en producten voor op een digitaal platform. Vijftig deelnemers zorgden voor een extraatje door hun bedrijf tijdens de beurs open te stellen. Dit eerste digitale experiment kan als bijzonder geslaagd beschouwd worden.
Vooreerst werden de klassieke exposantenprofielen op de website grondig uitgebreid en kreeg de beursapp extra functionaliteiten. Ook leverden veertig deelnemers materiaal aan voor een kort promotiefilmpje. De ‘coronastudio’ in Zundert werd dagelijks voorzien van levende groenaankleding, door de deelnemers geleverd.
Vanuit de studio werden per dag twee tweetalige livestreams uitgezonden, met interessante gesprekken en onderwerpen. Elke livestream werd beperkt tot vijftien minuten, om het werk van de kijkers niet te hinderen. Er werden eveneens vier digitale bedrijfsvoorstellingen gestreamd en twee toelichtingsfilms over de ‘zintuigentuin’ en afstervende bomen. De livestreams werden wereldwijd bekeken en verwelkomden gasten uit de meeste Europese landen. De filmpjes kunnen ook achteraf nog bekeken worden.
De klassieke onderdelen van de normale GGP-beurs werden hernomen in digitale vorm. Zo werden ook nu diverse prijzen uitgereikt: de Zunderts Groen Imago prijs, de Jac Lodders Prijs, de Jan van Dongen Prijs en het Boomfeestdaglabel.
De Zunderts Groen Imago Prijs werd gewonnen door Lodders Boomkwekerijen uit Wernhout. Deze prijs is door de gemeente Zundert in het leven geroepen als aanmoedigingsprijs voor het bedrijf dat tijdens GrootGroenPlus in zijn stand duidelijk het groene imago laat zien waar Zundert naar streeft.
De Jac Lodders Prijs voor de beste groene ‘digitale stand’ ging naar Boomkwekerijen Zundert. De Jan van Dongen Prijs voor de beste ‘digitale stand’ van toeleveranciers was voor de Nationale Boomfeestdag. Namens de jury zei Corné de Vooght: “De Nationale Boomfeestdag heeft een uitnodigende presentatie gemaakt, helemaal gericht op de doelgroep.”
De evaluatie van een digitale beurs gaat net even anders dan anders. Normaal vindt de eindbeoordeling plaats na afbouw van de accommodatie. Nu blijven echter alle exposantenprofielen, commercials, livestreams permanent en de digitale aanbodbank nog tot 30 november actief. Pas nadien kan een definitieve rapportage opgemaakt worden. Er kan ook nog tot 30 november gestemd worden op de roadshow. Pas na 30 november kan aangemeld worden voor de volgende editie. In elk geval wijzen de kijkcijfers van de diverse filmpjes, het aanklikken van de exposantenprofielen en de bezoekers van de website nu reeds op een ongemeen grote interesse.
Het is de uitgesproken hoop van de organisatoren om van 6 tot en met 8 oktober 2021 opnieuw een fysieke beurs te kunnen organiseren. De digitale vernieuwingen van dit jaar en de 156 deelnemers worden alvast meegenomen naar de editie 2021.