De drie opnieuw vormgegeven minigraafmachines zijn onlangs gepresenteerd door Yanmar Compact Equipment EMEA.
De nieuwe mini’s worden door Yanmar omschreven als “robuust, betrouwbaar en veelzijdig, met indrukwekkende prestaties, in een zeer compact pakket”. Door hun geringe gewicht zijn ze met een standaard (geremde) aanhanger gemakkelijk te vervoeren tussen werkplekken. De nieuwe minigravers hebben een korte draaicirkel in combinatie met een groot bereik van de giekverstelling naar links. Er is keuze uit een cabine- of canopyversie, die allebei een intuïtieve bediening en veel ruimte bieden, voor graafmachines in deze gewichtsklasse.
Het motorgedeelte is dankzij een bredere motorkap gemakkelijk toegankelijk voor onderhoud. De zijpanelen zijn snel te demonteren en de uitneembare cabinevloer geeft directe toegang tot hydraulische componenten, de brandstof- en hydraulische tanks plus de radiator.
De nieuwe serie minigravers maakt gebruik van het hydraulische ViPPS-systeem van Yanmar, dat kracht en snelheid combineert met precisie en daardoor een soepele en gelijktijdige werking van graaf- en zwenkacties mogelijk maakt. Ook deze compacte minigravers kunnen optioneel gebruik maken van Yanmar’s Smart Assist Remote, het vlootbeheersysteem waarvan de gegevens op afstand en in realtime op pc of smartphone zijn uit te lezen.
Veiligheid staat bij Yanmar voorop, en dat zien we terug in het behalen van ROPS, TOPS- en FOPS-certificeringen voor zowel de canopy- als cabinevarianten. Van belang voor de operator is verder het optimale zicht rondom. Krachtige led-werklampen en een oranje veiligheidsgordel zijn standaard en een gordelsensor is als optie verkrijgbaar. De nieuwe drieling is vanaf nu te bestellen bij de dealers en de verdelers in België (Cebeko, FM Bouwmachines, Gecimat) en Nederland (Geert-Jan de Kok).
Een standaard aanhanger met een bruto gewicht van 2,5 ton is voldoende voor het transport van deze kleine krachtpatser inclusief bijbehorende aanbouwdelen. De SV15 VT heeft namelijk een transportgewicht van 1.465 kilogram (canopy) of 1.555 kilogram (cabine) en standaard een viertal bevestigingspunten op het rijwerk. Zijn prestaties ontleent hij aan de Stage V-conforme, driecilinder dieselmotor met indirecte injectie, uit de bekende TNV-serie van Yanmar. Die zorgt met een laag brandstofverbruik voor een graafkracht van 7,4 kN op de stick en 12,9 kN op de bak. Het hydraulische systeem met dubbele tandwielpomp levert een debiet van 28,6 liter per minuut bij een maximale druk van 205 bar.
Met zijn korte draaicirkel en grote zwenkbereik is de SV15 VT overal inzetbaar. Ook de in breedte verstelbare onderwagen (990 tot 1.170 millimeter) draagt bij aan de veelzijdigheid. Hij heeft twee rijsnelheden: 2,4 en 4,8 km/uur.
Met 1.570 kilogram (canopy) en 1.660 kilogram (cabine) is de SV17 VT niet veel zwaarder dan de SV15 VT, en daardoor even gemakkelijk te transporteren tussen werklocaties, hetgeen zeker voor hoveniers en bij bestratingswerk een voordeel is. Qua vermogen en prestaties doet hij een flinke stap in de richting van grotere modellen. Zijn graafkracht ligt op 9,9/16 kN (stick/bak) en de trekkracht op respectievelijk 12,8 en 8 kN.
Als grootste van de drie – hij weegt circa 1,9 ton – is de SV19 VT uitg erust met een Stage V motor van het Yanmar 3TNV platform. De opbreekkracht bedraagt 11,4/16,7 kN (dipperstick/bak) en de trekkracht 12,9 kN. De rijsnelheid is 2,4 of 4,4 km/uur. Het hydraulische ViPPS-systeem levert 39 liter/min bij een maximale druk van 220 bar. Met zijn in de breedte variabele onderwagen (980 tot 1.320 millimeter), brede zwenkbereik en optioneel extra contragewicht van 50 kilogram gaat hij naast kracht ook veel stabiliteit, flexibiliteit en werkbereik bieden.