100 jaar innovatie
Met de veredeling van graszaden zijn enorme winsten geboekt. Het aantal speeluren op het gras van sportvelden is bijvoorbeeld verdubbeld. En het droogtetolerante, maar grove rietzwenkgras is tegenwoordig beschikbaar in een fijnbladige variant. Dit jaar viert het plantenveredelings- en zaadbedrijf DSV zaden zijn honderdjarig bestaan. Dat betekent honderd jaar aan innovatie, waardoor het hoogwaardige zaden levert voor uiteenlopende toepassingen in de landbouw- en recreatiesector.
DSV blijft continu zijn mengsels doorontwikkelen om klaar te zijn voor de toekomst. “Wij kijken altijd vooruit, rekening houdend met factoren als een veranderend klimaat, duurzaamheid en biodiversiteit. Met ruim 750 collega’s en eigen kweek- en teststations wereldwijd, houden wij bijvoorbeeld continu de ziekteresistentie van onze zaden hoog. Maar ook droogtetolerantie en infiltratiecapaciteit zijn belangrijke eigenschappen die aansluiten bij de veranderde weersomstandigheden”, vertelt Thijs Schoenmakers, salesmanager recreatiegrassen Zuid-Nederland en België.
DSV zaden vormt een onderdeel van het moederbedrijf Deutsche Saatveredelung AG. Veel Nederlandse en Belgische overheidsinstellingen, groenprofessionals, sportveldbeheerders en graszodenkwekers, maken gebruik van EUROGRASS. Onder deze merknaam levert DSV grasmengsels voor toepassingen van sportvelden, gazons en openbaar groen. Voor sport staan EUROGRASS mengsels vooral bekend om hun hoge kiemkracht, snelle opkomst, hoge betredingstolerantie en een sterk herstellend vermogen. “We staan als veredelaar al jaren in de top van de Nederlandse Grasgids en van de Engelse variant, de STRI Bingley-lijst. En werken er voortdurend aan om die plekken te behouden.”
“Momenteel spelen duurzaamheid en biodiversiteit een grote rol. Dat betekent in de praktijk dat wij ons richten op grassoorten die tegen extreme droogte en neerslag bestand zijn. Maar ook op soorten die zowel boven- als ondergronds de biodiversiteit verbeteren. Het belangrijkste is dat we niet alleen een zak zaad verkopen, we nemen ook een stukje service mee. Zo voorzien we de klanten graag van persoonlijk advies. En doen zich naderhand onvolkomenheden voor, dan proberen we die altijd op te lossen”, besluit Schoenmakers.