Geïnspireerd geraken door knowhow
Sinds 1898 is het bedrijf Hilaire Van Der Haeghe actief als exclusieve invoerder van technisch materiaal in verschillende sectoren. Steeds werd er gekozen voor producten met een technologie van de bovenste plank én de daarbij horende hoge kwaliteit. Binnen de groensector heeft het familiebedrijf ondertussen al bijna honderd jaar ervaring opgebouwd.
De importeur/distributeur met hoofdkantoor in Wilrijk (Antwerpen) zoekt voor zowel landbouwmachines, heftrucks en alle benodigde apparatuur voor park en tuin steeds naar de beste merken in elke productgroep. Hilaire Van Der Haeghe speelt ook hard in op de verhuurmarkt, die steeds verder aan belang wint. Zeker voor heftrucks wordt meer dan de helft op lange termijn verhuurd aan de professional. En om lokale verankering te verzekeren werkt het ambitieuze familiebedrijf samen met een aantal exclusieve dealers. Ook heeft de Tuin & Park-afdeling een aparte showroom. Zo kunnen potentiële klanten al eens zelf ondervinden hoe bepaalde machines werken of kunnen ze geïnspireerd geraken door de knowhow van het bedrijf.
Tom Nash, sales & marketing manager Garden & Municipal: “Ons 125-jarig bedrijf doet het in de groene sector vooral goed met grasmaaiers en robots (al dan niet zero-turn), compacte tractoren (gemeentebesturen en professionals), nutsvoertuigen en werktuigdragers. Wat we ook zien is dat er toch steeds meer vraag komt naar elektrisch aangedreven motoren. Ik moet er wel meteen bij vermelden dat Nederland hierin veel verder staat dan België. Hier vervullen vooral de besturen een voortrekkersrol. De Belgische professional kijkt nog altijd een beetje de kat uit de boom.”
Hilaire Van Der Haeghe ging in de loop der jaren samenwerkingen aan met topmerken zoals Iseki, Solo, Amazone, Ambrogio (robotmaaiers), Aebi Schmidt (straatveegmachines, werktuigdragers…), Köppl (tweewielige werktuigdragers), Ferris (grasmaaiers), Addax (elektrische nutsvoertuigen), Alltrec (elektrische werktuigdragers) én Empas (gifvrije onkruidbestrijding) en het Amerikaanse Walker (compacte zero-turn frontmaaier met geïntegreerde opvang).
Tom Nash: “Wat we doen is op bijna dagelijkse basis de markt opgaan, en door middel van ver doorgedreven onderzoek – kwaliteit, prijs, service… – de beste merken op elk specifiek gebied eruit halen. In elke productgroep maken we zo een selectie voor onze klanten en dealers. Op die manier zijn beiden telkens verzekerd dat ze werken met het neusje van de zalm. En dat is ook nodig. Want we zien steeds meer de verdere professionalisering van ons klantenbestand. De tuin- en parkspecialisten weten heel goed wat er op de markt te vinden is. Aankopen gebeuren dus steeds meer op basis van gedetailleerde specificaties. We merken ook dat het aankoopgedrag evolueert van ‘simpel’ productaanbod naar all-in oplossingen.”
“Er stellen zich een aantal uitdagingen voor de toekomst van de sector. Producten worden steeds complexer, en daarvoor heb je geschikte werknemers en techniekers nodig. Dus: ofwel neem je eerder geschoold personeel aan, ofwel zorg je ervoor dat je ze zelf kunt opleiden. Ook de verhuur omvat een steeds groter deel van de koek, zeker met complexe nicheproducten. En dat zorgt voor een andere insteek van het toekomstmodel van bedrijven zoals het onze. Je werkt dan best met een onderhoudstraject en correcte bepalingen van de residuele waarde van je machines. Ook het maaibeleid bij steden en gemeenten verandert, om dan nog maar van de verschuiving van de seizoenen niet te spreken. Wij zijn er alvast helemaal klaar voor!”, besluit Tom Nash.
Neem dan rechtstreeks contact op met Hilaire Van der Haeghe NV.