Gepaste ondersteuning voor clubs en lokale besturen
Wie alle balletjes voor het onderhoud van voetbal- en andere natuurgrasvelden zelf in de lucht wil houden, staat vandaag voor een fikse uitdaging. De altijd wisselende en steeds extremere weersomstandigheden, de soms hoge speelbelasting en alsmaar kortere rustperiodes, het gebrek aan technisch personeel en de continue evolutie in zowel inzichten als oplossingen doen zelfs de meest vermogende en goed georganiseerde clubs al eens externe hulp inroepen. Bij De Ceuster, bijvoorbeeld, dat met een breed aanbod ondersteunende diensten zowel lokale ploegen en besturen als grote profclubs bijstaat.
De Ceuster is in de wereld van sportveldbeheer geen onbekende. Al jaren staat het loonwerkbedrijf in voor het onderhouden en verbeteren van allerhande sportfaciliteiten, met de nadruk op natuurgrasvelden voor hoofdzakelijk voetbal, maar ook honkbal, rugby en golf. Topkwaliteit is daarbij steeds het hoogste doel, al durft de weg daar naartoe wel te variëren.
“De vragen die we van onze klanten krijgen, zijn al even divers als de clubs zelf”, vertelt Thierry De Jonghe, technisch adviseur sport bij De Ceuster. “Een topclub uit de eerste klasse met een uitgebreid eigen team heeft misschien enkel gericht advies nodig bij onvoorziene problemen; andere clubs hebben daarvoor geen personeel en vertrouwen het volledige sportveldonderhoud aan ons toe; en steden en gemeenten hebben vooral vragen over welke bestrijdingsmiddelen ze nog mogen toepassen of waarop ze moeten letten bij de aanbesteding van een nieuw sportveld of -park. Voor ons zijn al die vragen even valabel, en het mooie is dat we zowel de kennis als de middelen in huis hebben om er op korte termijn gepaste antwoorden op te bieden.”
In de vroege zomermaanden is het bij De Ceuster in ieder geval alle hens aan dek. Heel wat clubs doen op dat moment een beroep op het loonwerkbedrijf voor de renovatie van hun veld. “Een goede renovatie is specialistenwerk. Enerzijds omdat de termijn waarop het veld weer speelklaar moet zijn steeds korter wordt, anderzijds omdat geen enkel jaar hetzelfde is. Je kan dus niet zomaar jaar op jaar hetzelfde doen; de omstandigheden en eventuele problemen moeten terdege bekeken worden.”
“Vroeger heerste misschien nog het idee dat je het veld tijdens zo’n renovatie gewoon even moest ‘oplappen’, maar dat is nu wel passé. De bedoeling is om het veld zo goed mogelijk voor te bereiden op een nieuw seizoen. Dat betekent dat het ook het uitgelezen moment is om eventuele problemen aan te pakken en na te denken over bijvoorbeeld beregening, grassoortkeuze, enzovoort. Dat zijn allemaal zaken waarover wij meedenken. We leveren niet alleen de machines en eventueel personeel om de renovatie uit te voeren, maar grijpen het moment ook aan om gericht advies te geven.”
Voor clubs die zo’n ondersteuning liever het hele jaar door genieten, biedt De Ceuster met de zogeheten ‘field service’ een interessante formule. In ruil voor een vast maandelijks bedrag krijgen clubs een aantal diensten en manuren ter beschikking, die vrij over het jaar verspreid mogen worden. “Zo’n contract wordt altijd op maat samengesteld. De ene club heeft bijvoorbeeld nood aan een wekelijks overleg en loonwerkers; een andere heeft eigen personeel en heeft genoeg aan een maandelijks advies. Alles gebeurt in ieder geval in de grootste transparantie. Clubs kunnen op elk moment nagaan hoeveel uren of budget er nog resteren. Zo kunnen ze werken in functie van hun noden inplannen, maar hebben ze wel het boekhoudkundig voordeel van een vaste maandelijkse kost.”
De uitgebreide expertise en technische kennis in het sportteam van De Ceuster – Thierry zelf heeft een verleden als greenkeeper bij Sporting Lokeren, KV Mechelen en Anderlecht – wordt geruggensteund door die van de teams infra en horti enerzijds, en een uitgebreid en innovatief machinepark anderzijds. “We hebben alle machines voor een goed sportveldonderhoud voorhanden en kunnen door ons uitgebreid arsenaal de wachttijden steevast kort houden. Maar we investeren ook continu in nieuwe machines en ontwikkelingen. Zo hebben we recent een bedrijf overgenomen met een uitzonderlijke specialisatie in drainage en gaan we volop aan de slag met drones om bijvoorbeeld golfterreinen digitaal in kaart te brengen of problemen op sportvelden sneller te detecteren. Ook die innovatieve blik is eigen aan De Ceuster en laat ons toe om een nog betere dienstverlening aan te bieden.”
Neem dan rechtstreeks contact op met De Ceuster NV.