Sinds de oprichting in 1926 blijft de STIHL Groep innoveren. Als pionier van machines en gereedschap voor tuinen en groenvoorzieningen is de wereldleider op het gebied van kettingzagen en draagbaar elektrisch gereedschap gedurende zijn hele bestaan trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke filosofie: een familiebedrijf dat mensen in staat stelt in en met de natuur te werken. Dit, dankzij innovatieve, krachtige en kwalitatief hoogwaardige producten, met de garantie van een efficiënte service en de voortdurende ambitie om te werken aan duurzaamheid en milieubehoud.
“De weersomstandigheden van de afgelopen maanden, hoewel niet de beste voor de vakantieperiode, hebben een positief effect gehad op onze groep,” zegt Joeri Welslau, managing director van STIHL Benelux, met humor. “De regen heeft alles serieus doen groeien. En voor ons is dat een goede zaak, natuurlijk. Bovendien heeft de pandemie van het coronavirus de mensen gedwongen thuis te blijven en hen er mede toe aangezet hun buitenruimten en tuinen beter te onderhouden. Vorig jaar hebben wij de omzet van 4,6 miljard overschreden. Dat is een mooie stijging van meer dan 16%.
Sinds de oprichting in 1926 streeft STIHL ernaar de beste technische oplossing te bieden voor alle bosbouw, park- en tuinonderhoudswerkzaamheden. En dit betekent dat de behoeften van de markt in kaart moeten gebracht worden. Een voorbeeld: ongeveer tien jaar geleden bracht STIHL zijn eerste accu-heggenschaar op de markt. De vraag is in de loop der jaren flink toegenomen. Van 15% in 2016 is het aandeel van accu-machines gestegen tot 42% in 2020, wat de geldigheid van deze richting onderstreept. Er worden vier reeksen heggenscharen aangeboden: AS (instapmodellen), Al (machines met geïntegreerde accu), AK (compacte machines) en AP (krachtige machines voor professioneel gebruik). “Accu is de toekomst,” zegt Joeri Welslau, “ook al is het niet het antwoord op alles. Voor zwaar werk, zoals het kappen van bomen in grote gebieden, is een benzinemodel nog steeds geschikter.”
Een andere recente innovatie is de 4-MIX motortechnologie. Hierbij wordt hetzelfde benzine-oliemengsel gebruikt als bij tweetaktmotoren, maar is veel minder vervuilend. Een ander voorbeeld is de MS 500i , de eerste kettingzaag met directe injectie, die het starten en de werking van de motor optimaliseert. Of de gloednieuwe MS881, de krachtigste kettingzaag ter wereld.
Om het gebruik en beheer van gereedschap verder te vereenvoudigen, wil STIHL meer van zijn producten uitrusten met zijn slimme connector. Een centraal onderdeel van de intelligente STIHL Connected-oplossing, waarmee gegevens van de machine (bedrijfsuren, planning van onderhoud, toevoegen van brandstof, enz.) via Bluetooth kunnen doorgegeven worden aan een smartphone of tablet. En met de STIHL Connector Box kunt u alle gegevens over het machinepark opslaan in de Cloud.
Innovatie is essentieel. Maar je kan niet alleen kwaliteitsproducten verkopen, je moet ze ook onderhouden. Service is net zo cruciaal. Het doel van de groep is niet om bijvoorbeeld een kettingzaag te verkopen, maar om de gebruiker in de dagelijkse praktijk te ondersteunen. “We geven instructies, adviseren, maken tutorials over hoe onze producten correct te gebruiken, hoe ze te onderhouden, welke olie en benzine te gebruiken enzovoort,” zegt Joeri Welslau.
Van instapmodellen tot krachtige machines voor professionals, het bedrijf komt tegemoet aan alle gebruikersbehoeften, ongeacht de uit te voeren taak. STIHL heeft fabrieken in Duitsland (professionele machines), Zwitserland (kettingzagen), Oostenrijk (gras-en robotmaaiers), de VS (4-MIX motoren), Brazilië en China (consumentenlijn).
Op het gebied van producten streeft STIHL ernaar zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. “In Nederland bijvoorbeeld is alkylaatbenzine verplicht voor professionele bosmaaiers. De vervuilende stof benzeen wordt geweerd, dit is beter voor de gebruiker en het milieu. STIHL moet ook deze richting volgen. Productontwikkeling bij STIHL gebeurt altijd in overeenstemming met de lokale wetgeving. “Wij zullen zeker doorgaan met de ontwikkeling van onze accu-aangedreven machines en werken aan de accutechnologie om hun prestaties en levensduur te verbeteren. Ook de productgroep “robotmaaiers” is een belangrijk ontwikkelingsgebied, aangezien de vraag ernaar groot is. Maar in tegenstelling tot sommige van onze concurrenten, offeren wij de kwaliteit niet op voor de prijs. Kwaliteit zal altijd op de eerste plaats komen,” zegt Joeri Welslau.
Op groepsniveau is de productie van professionele machines in Duitsland reeds CO2-neutraal en het is de bedoeling dit tegen 2022 in alle productievestigingen wereldwijd te bereiken.